Selecteer een pagina

E-mail Funnel

Geautomatiseerde mailings

Wat is een funnel?

Een e-mailfunnel is een reeks geautomatiseerde e-mails die in een specifieke volgorde worden verstuurd naar iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief of je weggever aanvraagt. Het doel van de e-mailfunnel is om de klanten waardevolle informatie te sturen zodat ze enthousiast worden over jou en je dienst en betalende klanten kunnen worden.

Waarom een funnel?

Het bouwen van een geautomatiseerde funnel is een super handige tooling wanneer je je bedrijf wil laten groeien en efficiënter wil werken. Helaas zijn niet veel bezoekers geneigd om direct je dienst aan te schaffen als ze voor het eerst op je website komen. Het overgrote percentage (+/- 95%) verlaat je website weer zonder een aankoop te doen of een kennismakingsgesprek aan te vragen. Dat is zonde als je ze dan kwijt bent. Daarom is het raadzaam om een gratis weggever op je website toe te voegen of de mogelijkheid te geven in te schrijven voor je nieuwsbrief. Potentiële klanten die je dienst interessant vinden nodig je zo uit om jouw en je dienst eerst beter te leren kennen. Na het aanvragen of inschrijven ontvangen ze geautomatiseerd diverse mails met inhoud afgestemd op jouw doelgroep zodat je ook  bewustwording creëert van wat jouw dienst voor hen kan betekenen en of het bij hen past. De mails worden met een zelf gekozen interval verzonden naar degene die zich inschrijft (bijvoorbeeld 3 dagen tussen elke mail)

Het mooie is dat je een funnel 1 keer maakt en dat je die zo lang als je wilt kunt laten draaien.

Wat zijn de kosten?

De funnel bouwen we in het automatiseringssysteem van mailblue. (zie deze link voor een proefaccount, deze link vind je ook hieronder bij de praktische informatie). Zij bieden een erg handig systeem om je funnel te automatiseren en er zitten ook nog super veel mogelijkheden als je het later wil uitbreiden. Ook kan je degene die je funnel hebben doorlopen op een algemene mailinglijst plaatsen. Deze groep mensen kan je daarna dan ook eenvoudig in bulk maillen als je nieuws of een nieuw aanbod hebt.

Het prettige van werken met een betaald e-mailsysteem is dat het up to date is en een uitgebreide academy heeft met allerlei content die je helpt het systeem te leren kennen. Ook hebben ze een professionele Nederlandstalige helpdesk die rap antwoord geven op mogelijke vragen.

 

Er zijn 2 mogelijkheden om te starten met Mailblue:

3

1. We doen het samen

Ik zorg dat jouw mails in mailblue komen te staan met een mooie opmaak en gewenste linkjes. Je maakt dus zelf teksten en zorgt voor foto’s, beelden en/of video’s die per mail erbij gevoegd mogen worden. Ik koppel het aan je website en daarna kan je zelf aanpassingen doen als je dat wenst. Je ontvangt van mailblue toegang tot de Blue Academy waarin filmpjes en teksten staan die je begeleiden in hoe je dat doet.

Kosten abonnement Mailblue: tot 500 emailadressen € 108 per jaar (excl. BTW, prijs 2024)
Kosten Mail blue inrichten: daar reken ik € 100 voor (excl. BTW)

3

2. Je doet het zelf

Je zet zelf de content in Mailblue en bouwt de funnel met intervallen van de gewenste duur die er tussen de mails zit. Dan haal je de API key op uit jouw account en die koppel ik aan je website en daarna kan je zelf aanpassingen doen als je dat wenst. Je ontvangt van mailblue toegang tot de Blue Academy waarin filmpjes en teksten staan die je begeleiden in hoe je de opzet doet en hoe je de aanpassingen later kunt doen.

Kosten abonnement Mailblue: tot 500 emailadressen € 108 per jaar (prijs 2024)
Kosten Mail blue inrichten: € 0 (je doet het namelijk zelf)

Praktisch

Hoe van start met je funnel?

Je wil een e-mailfunnel opzetten. Hoe gaat dat dan in zijn werk?

3

1. Inhoud

Maak een weggever en maak waardevolle inhoud voor ongeveer 5 mails. Als je wil dat ik Mailblue voor je inricht, spreek dan met mij af wanneer je dit gereed verwacht te hebben. Dan kan ik het inplannen in mijn agenda.

3

2. Mailblue account aanmaken

Via bijgaande link maak je een account aan bij mailblue. Vul je persoonlijke gegevens in in je account en stuur mij de login gegevens als ik je funnel opzet. Je maakt in eerste instantie een proef account wat later overgaat in een betaald account. 

3

3. Opzetten funnel

Ik connect jouw website met jouw account in mailblue & maak mooie mailings met jouw gewenste inhoud zodat alles er professioneel eruit ziet en goed loopt. Je kunt het proces zelf een keer doorlopen zodat je ziet hoe het er exact uit ziet. Je kunt wijzigingen aanbrengen in de funnel wanneer je dat wenst. Mailblue heeft hiervoor diverse handleidingen en filmpjes hoe je dat kunt doen.

Heb je vragen of wil je van start met je funnel?

Stuur me een bericht op annemijn@webdesigninflow.nl

Veelgestelde

vragen

Wat zijn voorbeelden van een gratis weggever?

– E-book: Een gratis e-book dat gerelateerd is aan het onderwerp van de website, zoals een handleiding, een stappenplan of een verzameling tips.
– Checklists: Een checklist die bezoekers helpt om te bepalen of ze klaar zijn voor een bepaalde activiteit of om na te gaan of ze belangrijke stappen hebben overgeslagen.
-Video-tutorials: Een serie video-tutorials die bezoekers stap voor stap door een bepaald proces of activiteit leiden.
– Infographics: Een infographic waarin complexe informatie op een visueel aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd.

Hoe maak ik een mooie weggever?

Ben je al bekend met canva? Een toffe gratis ontwerptooling waarmee je mooie ontwerpen kunt maken in lijn met jouw eigen gekozen kleuren en stijl. Er staan ontzettend veel opgemaakte voorbeelden in die je aan kunt passen en dan ziet het er direct professioneel uit.

Ik heb een learning gemaakt hoe je met canva kunt werken. Die learning is gratis voor mijn klanten en benaderbaar via bijgaande link

 

Weke inhoud moet de funnel bevatten?

Je zou een funnel kunnen maken die bestaat uit ongeveer 5 mails. Maar je kunt er ook voor kiezen om een videoreeks te verzenden of audiobestanden te versturen. (of een mix daarvan) Zorg dan dat je je video’s upload op youtube op een verborgen pagina of op een audioplatform. Ook een video en audio begeleid je met een aansprekende tekst voor je doelgroep.

Hieronder vind je een voorbeeld van wat voor inhoud je kunt gebruiken in elke e-mail. Zorg bij elke mail voor een aansprekende tekst en we sluiten af met een foto van jou met een link naar je aanbodpagina en een volglink naar je social media kanalen. De link naar je aanbodpagina is kort onderin zodat je klanten door kunnen klikken bij interesse. In je laatste mail sluit je af met een uitgebreider verhaal over je diensten en een call to action om samen te gaan werken.

E-mail 1: Introductie en bedankje

  • Bedank de ontvanger voor het downloaden van jouw gratis weggever en introduceer jezelf kort.
  • Vertel de ontvanger wat ze kunnen verwachten van de volgende e-mails en maak ze enthousiast voor wat er gaat komen.

E-mail 2: Identificatie van het probleem

  • Identificeer het probleem waarvoor jouw diensten een oplossing bieden.
  • Leg uit waarom dit probleem belangrijk is en wat de gevolgen kunnen zijn als het niet wordt aangepakt.
  • Geef een voorbeeld van hoe dit probleem anderen heeft beïnvloed.

E-mail 3: Oplossingen en resultaten

  • Geef voorbeelden van oplossingen die je biedt voor het probleem dat je in de vorige e-mail hebt geïdentificeerd.
  • Laat zien hoe deze oplossingen de levens van anderen hebben verbeterd en welke resultaten zij hebben behaald.
  • Leg uit hoe jouw aanpak verschilt van andere oplossingen op de markt.

E-mail 4: Sociaal proof en reviews

  • Deel reviews van cliënten die je in het verleden hebt geholpen.
  • Laat zien welke resultaten ze hebben behaald en hoe jouw diensten hun leven hebben verbeterd.
  • Laat zien dat je een betrouwbare en succesvolle coach of therapeut bent.

E-mail 5: Call to action en aanbod

  • Doe een aanbod voor een van je diensten om de ontvanger verder te helpen met hun probleem.
  • Leg uit wat ze kunnen verwachten van deze sessie en wat de volgende stappen zijn als ze besluiten om met jou samen te werken.
  • Geef duidelijke instructies over hoe ze de sessie kunnen boeken en je zou kunnen benadrukken dat het aanbod een beperkte tijd geldig is (dit moet dan natuurlijk ook kloppen wanneer je een deadline eraan vast zet en niet alleen om mensen een gevoel van schaarste te geven. Dat is een marketingtruc die veel toegepast wordt, maar ik vind het niet integer omdat het veel integerder is als je gewoon open en eerlijk bent. Dus heb je geen deadline tot wanneer deze prijs geldt, gewoon niet toevoegen)

Mogelijk kan je nog een 6e e-mail toevoegen met nogmaals een verwijzing naar je aanbod, wanneer je ziet dat de ontvanger de mail niet heeft geopend of niks mee heeft gedaan.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van de inhoud?

Onthoud dat elke e-mail waardevolle informatie moet bevatten en gericht moet zijn op het opbouwen van een relatie met de ontvanger. Het is belangrijk dat je de ontvanger ruimte geeft om kennis te maken met jou als persoon en met jouw diensten. Zorg ervoor dat je weggever in lijn is met de mails uit je funnel en ook in lijn met het aanbod wat je doet in de laatste mail. Hou altijd je doelgroep voor ogen wanneer je je funnel bouwt. Hoe kan je ze stap voor stap mee nemen in het kennis nemen van jouw mooie dienst.

Door deze e-mails zorgvuldig in te richten, kun je potentiële klanten omzetten in betalende klanten en hen helpen hun doelen te bereiken. Dit kan in hele aansprekende bewoordingen, zonder pusherig te zijn.

 

Hoe kan ik Chat GPT inzetten ter ondersteuning?

Wil je via chat GPT input en inspiratie voor je teksten van je funnel? Bijgaand een voorbeeldvraag die je kunt gebruiken en aan kunt passen naar je eigen dienst. Je kunt nog wat meer kernwoorden toevoegen die jou en je dienst typeren, dan krijg je steeds meer teksten die bij jou aansluiten. Voeg nog wel je eigen tone of voice toe, dat maakt het persoonlijker

Voorbeeld vraag voor Chat GPT
Geef een voorbeeld tekst voor de inhoud van de 1e mail van de funnel. Het mag in inspirerende bewoordingen zodat de lezer zich thuis voelt. De dienst is holistische coaching die helpt om patronen te doorbreken en keuzes te maken die echt passen bij de klanten. Schrijven in de je – en de ik vorm:

E-mail 1: Introductie en bedankje
Bedank de ontvanger voor het downloaden van jouw gratis weggever en introduceer jezelf kort.
Vertel de ontvanger wat ze kunnen verwachten van de volgende e-mails en maak ze enthousiast voor wat er gaat komen.